Het goede van gedoe

Er was eens een jongen die niet wilde praten. Hij was al zeven jaar oud en zijn ouders waren radeloos. Tot hij op een dag tijdens het eten opstond en snauwde: ‘De aardappels zijn aangebrand!’. De ouders waren dolblij! Hun kind kon tóch praten! Maar waarom had hij nooit eerder iets gezegd? ‘Ik had nooit wat op jullie aan te merken.’

Bij velen van ons gaat het precies andersom. We spreken gemakkelijk over wat goed gaat, maar gedoe ter sprake brengen, is ingewikkelder. Zelfs als het over kleine dingen gaat. Toch hoort het erbij. Bovendien, als gedoe tot een goed gesprek leidt, is het heel gezond. Dan is het smeerolie voor een knarsende verhouding. De peppil voor een kwijnende samenwerking.

DGedoeeze training is gevalideerd door Registerleraar. De training voldoet hiermee aan de kwaliteitseisen die gesteld worden. Hij telt mee voor de registratie van jou als leraar in het register, voor 4 registeruren.

Ervaren is leren
In deze workshop experimenteer je met verschillende manieren om gedoe zowel ter sprake te brengen als aan te horen; effectieve en minder effectieve manieren. Dit doen we met alledaagse voorbeelden uit de onderwijspraktijk: met een collega, een directeur, een ouder of een kind. We proberen een elegante, rechtstreekse en handige manier uit. Je ontdekt welke manier bij jou past.

Leren omzetten in gedrag
En wat moet jij doen of juist laten om het gedoe tot een goed einde te brengen, hoe geef je kritiek zonder de ander af te branden? Hoe zeg je wat je vindt zonder te oordelen? Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking verbetert?

Schoolteams waar mensen zeggen wat er te zeggen valt, zijn dynamische zelflerende teams. Deze workshop draagt daar aan bij.

Wil je af van het gedoe in je team op een speelse manier? En er tegelijkertijd van leren? Neem contact met ons op.

 

“Veel geleerd, wat je geeft krijg je direct terug, heel duidelijk en bekwaam” =>