Vertel op een goede manier het slechte nieuws

Probeer niet subtiel te zijn als je iets belangrijks wilt zeggen

Bij de Grieken werd de brenger van het slechte nieuws vermoord. Gelukkig is dat nu niet meer zo. Wel vraagt het brengen van het slechte nieuws training, opdat je het goed doet. Het vraagt techniek. Het vraagt dat je daarin ook jezelf blijft als het gaat om contact maken en contact houden met de ander. Zodat je de ander helpt om het slechte nieuws te horen. Het vraagt oefening om met de emoties en gevoelens van de ontvanger van het slechte nieuws om te gaan.

Stappenplan
Als je de fases van het verwerkingsproces van het slechte nieuws kent, wordt het een stuk eenvoudiger. In deze workshop leer je de stappen van het slecht nieuws gesprek kennen en toepassen.

Daarbij staan de volgende elementen in het slechte nieuws centraal.

  • Wat is voor de de ander slecht nieuws? Hoe verwoord ik dat? Hoe breng ik het slechte nieuws zo dat de ander (veelal een ouder) het kan horen?
  • Hoe ga ik om met de gevoelens die dit slechte nieuws oproept?

Levensechte training
Om dit goed te kunnen oefenen, nemen we een traineracteur mee, die de ouder levensecht neerzet. Want ouders en leraren staan in een andere verhouding tot het kind. Dit verschil wordt duidelijk voel- en zichtbaar, wanneer de leraar ouders minder goed nieuws moet brengen over hun kind. Het is echter mogelijk om dit goed te doen, op een manier die de relatie met de ouder versterkt in plaats van belast. Dit leer je in deze workshop.

Wil je ook op een goede manier slecht nieuws leren brengen? Of heb je iemand in je team voor wie dit nuttig is? Neem contact met ons op.

 

“De rollen van de ouders en het team worden duidelijk, wat de positie van de leerkracht als ‘de professional’ versterkt. Een aanrader” =>