Spanning in de samenwerking

Zwijgende jongens en kritische noten

Er was eens een jongen die niet wilde praten. Hij was al zeven jaar oud en zijn ouders waren radeloos. Tot hij op een dag tijdens het eten opstond en snauwde: “De aardappels zijn aangebrand!”. De ouders waren dolblij! Hun kind kon tóch praten! Maar waarom had hij nooit eerder iets gezegd? “Ik had nooit wat op jullie aan te merken”.

Gezonde kritiek
Bij velen van ons gaat het precies andersom. We spreken makkelijk over wat goed gaat, maar we vinden kritiek geven ingewikkeld. Zelfs over kleine dingen. Toch hoort kritiek erbij. Als kritiek tot een goed gesprek leidt, is het heel gezond. Dan is het smeerolie voor een knarsende verhouding. De peppil voor een kwijnende samenwerking. De weg naar betere resultaten.

Versta je de kunst om kritische noten zo te kraken, dat de ander er wat aan heeft? Of kun je daar nog wel wat oefening bij gebruiken?  In deze training leer je (of leren je medewerkers) goede feedback en kritiek te geven zonder iemand af te branden. Hoe zeg je wat je vindt zonder te oordelen?

De juiste woorden
Organisaties waar mensen zeggen wat er te zeggen valt, worden dynamische zelflerende organisaties. De training helpt je ontdekken waardoor kritiek of feedback constructief wordt en hoe je dat het best kunt verwoorden.

Centrale thema’s
Wanneer is het belangrijk je uit te spreken? Wat is het effect van zwijgen?  Wat is wanneer wiens probleem? Welk effect heeft feedback en kritiek op mensen met een verschillende stijl van communiceren? Je leert complimenten en oplossingsgerichte kritiek te geven én te ontvangen, waardoor de samenwerking verbetert. Dit train je in levensechte situaties, vormgegeven door een traineracteur.

Wil je met je team ook kritische noten op een goede manier leren kraken? Neem contact met ons op.

 

“Tot op de dag van vandaag merk ik dat wij anders en beter met elkaar omgaan. Gelukkig kennen wij elkaars sterke en zwakke punten nu ook beter – dankzij de training van Marja Klaver.” Meer referenties =>