Grip op moeilijke gesprekken

Over draaien en dingen van alle kanten bekijken…

De kubus van Rubik. Je hebt er op zolder vast nog één liggen. Dat vierkante ding met die 54 gekleurde vlakken die je alle kanten op kon draaien. Kon je het na een paar uur geduldig draaien? Of smeet je hem ongeduldig in een hoek om het daarna nog een keer te proberen? Draaien. Kijken. Denken. Opnieuw draaien. Zien wat je doet. Nog eens nadenken. Opnieuw proberen. Begrijpen wat het effect is van je handelen en uiteindelijk met genoeg kennis, inzicht en doorzettingsvermogen lukte het – dat magische moment – alle kleuren kloppen!

Met moeilijke gesprekken gaat het net zo. Een paar voorbeelden:

  • Een opgewonden ouder komt boos binnen omdat een leerkracht zijn kind niet goed behandelt.
  • Een gesloten leerkracht moet een POP formuleren.
  • Je wilt coachend leidinggeven maar voordat je het weet geef je alweer advies.
  • Twee leerkrachten hebben ruzie en vragen om hulp.
  • De een ligt je meer dan de ander…

Slechtnieuwsgesprekken, gesprekken met ouders, bemiddelingsgesprekken. Wat doen jouw woorden? Komt het over wat je zegt? Voelt de ander zich begrepen? Ga je te kort door de bocht? Draai je  eromheen omdat je bang bent fouten te maken die je niet meer terug kunt draaien?

Leren juist communiceren
Aan goed en helder communiceren zitten minstens zoveel kleuren en facetten als aan de Hongaarse kubus. Maar net als met die kubus valt het met kennis, inzicht en doorzettingsvermogen te leren: communiceren zodat je precies zegt waar het op staat.

Wil je de uitdaging aan om transparant te communiceren, zodat iedereen weet wat ze aan de directeur hebben? Neem contact met ons op.

 

” Stevig het contact aangaan, je op een prettige manier bij de lurven pakken en bevragen, zonder de ‘oplossing’ van je af te pakken… Juist deze aanpak geeft mensen zelfvertrouwen. Klaver bood bovendien een zeer afwisselend programma. Meer referenties =>