• schooljaarplan-home-shadow
  • E-Publicatie: Het goede van gedoe

    Inhoudsopgave

    1. Inleiding
    2. Het goede van gedoe
    3. Gedoe en beter leren samenwerken
    4. Grenzen stellen door een ik-boodschap

    Gedoe-publicaties-marja-Klaver_pageStel je bent leerkracht op een basisschool. Je hebt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. Op de afgesproken datum en tijd sta je bij de ouders op de stoep. Je belt aan en… de oppas doet open. De ouders zijn niet thuis. Is dat voor jou acceptabel of niet?

    Iedereen heeft sociale grenzen, niet alleen in het werk, ook daarbuiten. Je kunt je er bewust van zijn of niet. Je ontdekt dat je ze hebt, wanneer de ander er overheen gaat. Je grenzen worden overschreden wanneer anderen gedrag vertonen dat voor jou onacceptabel is.

    De ik-boodschap

    In deze  e-publicatie wordt stil gestaan bij het goede van gedoe. De relatie tussen gedoe en samenwerken wordt helder. Je leert je grenzen aan te geven d.m.v. de ‘ik-boodschap’, m.b.v. een combinatie van uitleg en opdrachten. Je krijgt aanwijzingen hoe je grenzen aan te geven zonder je de relatie met de ander in gevaar te brengen. Deze confronterende ik-boodschap is een handreiking hoe je je grens aan kunt geven, zonder onnodige irritaties op te roepen. Door de opdrachten te maken, formuleer je spelenderwijs een confronterende ik-boodschap, zodat je aan het einde van het artikel meteen aan de slag kunt.

    De waaier

    Wil er meer mee oefenen, kun je kijken of de waaier wat voor je is. Dat gaat net een stap verder. De waaier helpt je stap voor stap het gesprek over het gedoe probleemoplossend voor te bereiden, met collega’s, klanten/ouders en/of je leidinggevende.  Lees meer over de waaier onder Publicaties.

    Aan de slag

    Maar eerst voor nu veel plezier met lezen, met de opdrachten en met het oefenen ermee! Je kan er direct mee aan de slag.

    Ontvang de gratis e-publicatie
    en het Klaverblad cadeau